Με αφορμή μια δημοσίευση στο ιστολόγιο του Μαρίνου «Υπάρχει savoir vivre αντικατοχικής δράσης;» για το περιστατικό με τον εθνοφρουρό που αφαίρεσε στην από τουρκικό φυλάκιο στην Κύπρο στρατιωτικό εξοπλισμό και μια τουρκική σημαία, παραθέτω στην συνέχεια ένα είδος παράλληλου προβληματισμού μου για την πορεία λύσης του κυπριακόυ. Βασικά προσπαθώ παρακάτω τα διάφορα κομμάτια που έχω διαβάσει για την λύση που ψάχνουμε να τα βάλω σε μια πιο πρακτική εξήγηση.
Δυστυχώς, εγώ δεν έχω ξεκαθαρίσει τί ακριβώς θέλουμε σαν λαός (αν τελικά θέλουμε και κάτι σαν λαός) και τί στόχους έχουμε βάλει (αν έχουμε και τέτοιους γιατί μάλλον είναι συνέπεια του τί θέλουμε). Γενικά πορευόμαστε προς μια "διζωνική δικοινοτική ομοσπονδη Κύπρο". Έτσι ακούμε χρόνια τώρα και στην μεγάλη πλειοψηφία μας δεν έχουμε και ιδιαίτερα σκεφτεί τί είναι αυτά τα επίθετα μπροστά από το «Κύπρο» στον τίτλο της λύσης. Έχουμε δε αποφασίσει (μάλλον) ότι πορευόμαστε κατά διπλωματικό τρόπο γιατι δεν θέλουμε πολέμους και τέτοια (μάλλον).
Αρχικά θα ήταν απορίας άξιον το κατά πόσο είναι όντως η πλειοψηφούσα άποψη το «διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία», αλλά ας πούμε ότι αυτό συνάγεται από τις θέσεις των κομμάτων που σαν λαός ψηφίζουμε. Δηλαδή, αφού όλοι αυτό φωνάζουν και εμείς αυτούς ψηφίζουμε μάλλον αυτό θέλουμε.
Και το πρώτο θέμα είναι. Τί είναι διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία. Στο σημείο αυτό είναι που όταν μπει κανείς σε μια προσπάθεια διαλόγου με τον μέσο υποστηρικτή (υποστηρικτή με τον τρόπο που εισηγήθηκα πιο πριν, δια της κομματικής επιλογής) αυτού του τρόπου λύσης είναι που θα τον χάσει από υποστηρικτή. Καταλαβαίνω, χωρίς να είμαι ειδικός επί των θεμάτων αυτών, ότι πρόκειται για ένα μόρφωμα με δύο συνιστώσες πολιτείες, επαρχίες, χωράφια, μέρη, τμήματα (πείτε ότι θέλετε) που έχουν μια κοινή ισχυρή διοίκηση εσωτερικά αλλά μια ενιαία οντότητα εξωτερικά. Χονδρικά αυτό επιδιώκουμε. Ως εδώ καλά. Αμα το δεκτεί και η άλλη πλευρά θα είμαστε ένα βήμα από την υπογραφή.
Πάμε στα άλλα τα πιο παράξενα που χρειάζονται μάλλον ορισμό. Διζωνική και δικοινοτική. Τί στο καλό είναι αυτό πρακτικά; Για να έχεις δυο ζώνες με τις δυο κοινοτητες σημαίνει ότι υποχρεωτικά αυτές θα είναι κάπως χωρισμένες.
Ένα είδος χωρισμού είναι οι μεν πάνω και οι δε κάτω. Έτσι έχεις δυο αποξενωμένες κοινότητες, δυο αποξενωμένα τμήματα που αργά ή γρήγορα μάλλον θα αποκολληθούν (εικάζω).
Άλλος τύπος είναι να υπάρχει ανάμειξη. Αλλά πως διασφαλίζεις την εσωτερική ανεξαρτησία των κοινοτήτων όταν οι ελληνοκύπριοι που θα είναι στις περιοχές των τουρκοκυπρίων θα είναι σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού; Η μια λύση που φαντάζομαι είναι το «δεν επιστρέφουν όλοι». Άλλη λύση είναι επιστρέφουν μεν αλλά δεν έχουν πολιτικά δικαιώματα, ώστε να επηρεάζουν η μια κοινότητα την διοικητική αυτονομία της άλλης. Δηλαδή, φαντάζομαι, δεν θα αποφασίζουν για την διοικηση του τόπου στον οποίο θα ζουν. Για την κυβέρνηση. Μάλλον θα ψηφίζουν για την διοίκηση της δικής τους κοινότητας. Άρα θα έχεις ελληνοκύπριους στο τουρκοκυπριακό τμήμα που θα ψηφίζουν για την ελληνοκύπριακή διοίκηση καιτο αντίστροφο. Παράλληλα μπέρδεμα γίνεται και με τις τοπικές βουλές. Αυτές θα αποτελούνται από άτομα ανεξαρτήτως κοινότητας;
Δεν ξέρω πόση βάση έχουν οι αναπτύξεις που κάνω στο θέμα. Είναι απλά μια δική μου εικασία σε μια προσπάθεια να «πρακτικοποιήσω» περισσότερο αυτά που ακούω εδώ και κάμποσα χρόνια. Πάντως αν είναι κάπως έτσι η εφαρμογή στην πράξη της λύσης πόσοι θα την υπερψηφίσουν;
6 σχόλια:
Τα πιο πάνω είναι όσα βασικά θα ίσχυαν αν περνούσε το Σχέδιο Ανάν...
Σήμερα όμως προσπαθούμε για λύση που θα διασφαλίζει τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα, περιλαμβανομένων αυτών της ιδιοκτησίας και της εγκατάστασης. Άρα, ποσοστώσεις σαν τις πιο πάνω δύνανται να γίνουν αποδεκτές μόνον προσωρινά.
Όσον αφορά τις δύο βουλές (άνω και κάτω) στη μία επιδιώκουμε 70 - 30 (συνέχεια δλδ της σημερινής) και στην άνω (Γερουσία) 50 - 50.
Το σημαντικότερο είναι η πρότασή μας για κοινο ψηφοδέλτιο Προέδρου - Αντιπροέδρου οι οποίοι θα εκλέγονται για 6 χρόνια (4 + 2). Αν περάσει, θα είναι ένα σημαντικότατο ενοποιητικό στοιχείο από πολλές απόψεις.
Αρά πρέπει απλώς να σκεφτόμαστε λογικά, με ψυχραιμία και υπομονή, και όσοι βρίσκονται στη διαχείριση, να βρούν τρόπους να πεισθεί και η άλλη πλευρά. Και αν δεν πείθεται, να κρατούμε θωρακισμένη και αλώβητη την Κυπριακή Δημοκρατία, μέχρι την μέρα που θα γίνει δυνατή η ορθή μετεξέλιξη του συντάγματος.
Α, και το επίσημο λεκτικό της πλευράς μας (οι άλλοι επιμένουν στα constituent states) είναι "ομόσπονδες περιοχές".
Ναι αλλά το πρόβλημα που δεν μπορώ να δω πως είναι μπορεί να επιτευχθεί επιστροφή προσφυγων σε μια τουρκοκυπριακή περιοχή χωρίς ταυτόχρονα οι ελληνοκύπριοι, οι οποίοι θα είναι σοβαρό κομμάτι του πληθυσμόυ, να επηρεάζουν την διοίκηση της περιοχής. Δηλαδή, αν κατεβεί ελληνοκυπριακό κόμμα στην τουρκοκυπριακή περιοχή και συσπειρώσει τους Ε/Κ θα είναι κυρίαρχη δύναμη. Με αυτή την έννοια ψάχνω να βρω πώς στο καλό μπορεί να λειτουργήσει κάτι.
Δηλαδή πώς διασφαλίζεις δικαιώματα εκλέγειν και εκλέγεσθαι σε τέτοιες συνθήκες; Αυτό δηλαδή το διζωνική...
Από αυτά που αναφέρεις Θεο, με τις βουλές ποιά είναι ας πούμε "κλειστά"; Έχει συμφωνηθεί πχ ότι θα είναι δυο "μεικτές"; Δεν θα υπάρχει τοπική Βουλή ή κάποιο τέτοιο νομοθετικό σώμα εντός των περιοχών (για να είμαι Politically correct!). Δηλαδή θα είναι κοινό και το νομοθετικό καθεστώς;
Επίσης σε αυτό που λες με τον Αννάν. Όντως διαβάζοντας το κείμενο μου έχω επηρεαστεί από τον σκουρόχρωμο! Βασικά ίσως γιατί ήταν η πρώτη φορά που αυτό το αόριστο διζωνική δικοινοτική είχε αποκτήσει μια πιο συγκεκριμένη μορφή. Η προσπάθεια μου όμως ήταν να δω απλά πρακτικά την μετάφραση!
Ίσως ακουστεί χαζό ή παιδικό αυτό που θα ρωτήσω, αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί δεν γίνεται να είναι όλοι πολίτες τους ίδιου κράτους με τα ίδια ακριβώς δικαιώματα και να έχουν ενιαία κυβέρνηση? Να είναι δηλαδή σαν πολίτες διαφορετικών πόλεων. Αν κάποιος μετακομίσει, να μεταφέρει τα πολιτικά του δικαιώματα και ψηφίζει στον τόπο που μενει, γι' αυτούς που θα θέλει να τον εκπροσωπίσουν. Δηλαδή πρέπει να ψηφίζει ο Τουρκοκύκριος Τουρκοκύπριο και ο Ελληνοκύπριος Ελληνοκύπριο? Ποιος είναι ο λόγος που πρέπει να 'διασφαλιστεί' η εκπροσώπιση των δύο κοινωτίτων?
Αυτό ξεκινά μάλλον από πολύ παλαιά. Είναι η βάση στην οποία έτσι κι αλλιώς και η υφιστάμενη διαλυμένη κατά βάση σύνθεση του κράτους στηρίζεται. Σε 2 κοινότητες. Και επειδή η μιά (ΕΚ) είναι μεγαλύτερη δίνει ουσιαστικά πιο πολλά δικαιώματα στην άλλη. Κατά βάση αδικεί εμάς αλλα... δεν είναι αγγελικά πλασμένος ο κόσμος...
Δημοσίευση σχολίου