Τρίτη, Ιανουαρίου 04, 2011

Bye bye Cyprus Air

Σίγουρα δε θα είναι πολλοί αυτοί που θα "ταλαιπωρηθούν" από εδώ και πέρα μετά την απόφαση των Κυπριακών Αερογραμμών να εγκαταλείψουν (τελικά) το αεροδρόμιο της Πάφου. Αντιθέτως, πολλοί ήταν αυτοί που (λογικά) θεωρούσαν ότι ήταν θέμα χρόνου κάτι τέτοιο να συμβεί. Ο τρόπος χρήσης άλλωστε του αεροδρομίου από την εταιρία και οι συχνότητες των πτήσεων που προσφέρονταν ήταν σχεδόν απαγορευτικές για χρήση από τους ταξιδιώτες.

Το να πετά μια φορά την εβδομάδα (Παρασκευή) από Πάφο για Αθήνα σήμαινε για την εταιρία ότι ένα αεροσκάφος με επιβάτες θα έφευγε από τη Λάρνακα, θα σταματούσε στην Πάφο για καμιά ώρα, επιπλέον του χρόνου ταξιδιού, για να παραλάβει επιβάτες και φορτίο και ακολούθως να αναχωρούσε για την Αθήνα. Αμέσως, για αυτή τη πτήση, η εταιρία καταγράφει αυξημένα έξοδα, προσωπικού και καυσίμων. Αν η πτήση θα ήταν επικερδής με πληρότητα 70% σε μια συνήθη περίπτωση εδώ το "break-even" ανεβαίνει σε πιο ψηλά ποσοστά πληρότητας. Συνδυαζόμενο αυτό και με το γεγονός ότι η πτήση προσφερόταν μόνο μια φορά την εβδομάδα έκανε ακόμα πιο ξεκάθαρο ότι η επιλογή της Πάφου ήταν μια πολύ άβολη και ακριβή επιλογή για τον όποιο πιθανό επιβάτη. Με παρόμοιο τρόπο εξυπηρετούσε η εταιρία και άλλες πτήσεις από Πάφο, για Λονδίνο (2 πτήσεις εβδομαδιαία με τον τραγικό, ακόμα και για τις Κ.Α. προγραμματισμό, Τρίτη στις 11:00 Χίθροου και Τρίτη στις 12:15 -μια ώρα μετά- για Στάνστεντ), Φρανκφούρτη, Άμστερνταμ κλπ. Μοναδικός τρόπος να κάνει βιώσιμη χρήση του αεροδρομίου ήταν να σταθμεύει εδώ αεροσκάφος το οποίο να εκτελεί τα δρομολόγια. Έτσι θα μπορούσε να δίνει περισσότερα δρομολόγια στους ίδιους προορισμούς και πραγματικά να προσφέρει στους επιβάτες εναλλακτική επιλογή ταξιδίου, για Παφίτες και Λεμεσιανούς (κυρίως).

Το δυστυχές για την εταιρία δεν είναι ότι εγκατέλειψε ουσιαστικά την Πάφο, αλλά ότι με τον τρόπο δράσης και λειτουργίας της σταδιακά θα εγκαταλείψει και άλλους προορισμούς της και θα ακολουθήσει τα βήματα των παλαιών θυγατρικών της. Ο χρόνος έχει δείξει άλλωστε ότι το πρόβλημα με τις Κ.Α. είναι συστημικό. Το πρόβλημα είναι ότι στήθηκε σαν κρατική εταιρία και όσο λίφτιγκ και αν της κάνουν, δεν μπορεί αυτή η "ρετσινιά" να τις εγκαταλείψει, ούτε στις νοοτροπίες του προσωπικού της, ούτε στον τρόπο σκέψης και προγραμματισμού της. Το ότι για παράδειγμα το διοικητικό της συμβούλιο αποτελείται από άτομα που διορίζει η κυβέρνηση, κατόπιν ανακύκλωσης μέσα τις γνωστές κομματικές λίστες (αυτό και αν είναι συστημικό πρόβλημα της εταιρίας) δείχνει πολλά για το ποιο μπορεί να είναι και το μέλλον της σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον όπως αυτό των αερομεταφορών.

ΥΓ. Ως ένδειξη και μόνο του τρόπου λειτουργίας της εταιρίας σας αναφέρω το περιστατικό με την οικιοποίηση του λογοτύπου των ΚΑ. Είχα δημοσιεύσει στο blog την σχετική παρατήρησή μου τον περασμένο Ιούνιο, θεωρώντας ότι αφού οι ΚΑ είναι μια εταιρία 65 ετών με το συγκεκριμένο σήμα, μάλλον πρώτη αυτή το χρησιμοποίησε. Έστειλα και σχετικό mail στην εταιρία για αυτό (2 φορές) αλλά ποτέ δεν έλαβα καν μια απάντηση τυπική στο στιλ "ευχαριστούμε που μας το υποδείξατε". Προφανώς η υπόδειξη κοσμεί κάποιο recycle bin σε κάποιο pc της εταιρίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails