Δευτέρα, Ιανουαρίου 10, 2011

Αλλαγή!

Πλησιάζει η ώρα της αλλαγής των συγκοινωνιακών συνηθειών στη Λευκωσία; Και άρα σταδιακά και στην Κύπρο; Θα εγκαταλείψουμε οι Κύπριοι τα αυτοκίνητά μας και θα κινηθούμε με ΜΜΜ, ποδήλατα και πεζή; Είναι κάτι τέτοιο εφικτό, ή είναι απλά όνειρα, μάλλον ακριβοπληρωμένα όνειρα, θερινής νυκτός; Διάβαζα το "ολοκληρωμένο χωροταξικό σχέδιο μετακινήσεων" που δημοσιεύει το υπουργείο συγκοινωνιών και έργων στη σελίδα του.

Περιγράφονται αρκετά ανατρεπτικά μέσα στο σχέδιο που για να εφαρμοστούν, εκτός των χρημάτων που θα επενδυθούν στις υποδομές, θα χρειαστεί να επενδυθεί χρόνος και χρήμα και προς την κατεύθυνση της αλλαγής του τρόπου ζωής μας. 2020 είναι το θεωρητικό πλάνο, αλλά πριν το 2040 δεν μπορεί να τα βλέπει κανένας "ρεαλιστικά".

Προτείνονται διάφορα μέτρα, μονοδρομήσεις, πεζοδρομήσεις, διάνοιξη τούνελ (!), ενίσχυση των γραμμών λεωφορείων αλλά και η εισαγωγή τραμ. Τριών, συγκεκριμένα, γραμμών τραμ,, οι οποίες θα συνδέουν ανα δυο τους τερματικούς σταθμούς Μακαρείου Σταδίου, Κέντρου πόλης και Νέου νοσοκομείου. Το εγχείρημα φαίνεται ότι είναι και εφικτό, σύμφωνα και πάλι με το σχέδιο, από οικονομικής άποψης. Δηλαδή μια τέτοια επένδυση θα ήταν βιώσιμη. Υπολογίζεται μάλιστα και ένα κόστος της τάξης των €350εκ. για την εγκατάσταση. Αυτό βέβαια θα ακολουθήσει τις μονοδρομήσεις σχεδόν όλων των κεντρικών δρόμων της πρωτεύουσας, ώστε να δοθεί χώρος στα νέα μέσα, αλλά και στα λεωφορεία να κινηθούν.

Κάποια πρώτα βήματα προς την κατεύθυνση αυτή έχουν αρχίσει να γίνονται με τη σύσταση των εταιριών λεωφορείων παγκύπρια. Φυσιολογικά αυτό το διάστημα θα ακούσουμε κάποια 6μηνιαία ανασκόπηση του τί επιτεύχθηκε με την επένδυση αυτή. Επίσης φυσιολογικά ο στόχος θα είναι να αναπτυχθούν περισσότερο οι διαδρομές και κυρίως οι συχνότητες αυτών των οχημάτων. Διότι όσο και αν θέλω να χρησιμοποιήσω το λεωφορείο για να μετακινηθώ στην πόλη, όταν το μοναδικό λεωφορείο (πχ το 608 στην Πάφο) που περνά από "κοντά" μου έχει δρομολόγια ΔΕΥ-ΠΑΡ μέχρι τις 12:00 το μεσημέρι δεν πρόκειται να με εξυπηρετήσει.

Τα πρώτα βήματα όντως έγιναν και σημαντικό ήταν η ανανέωση του στόλου των οχημάτων. Από 'δώ και πέρα, ο καλύτερος σχεδιασμός των δρομολογίων, ο σχεδιασμός τους έτσι ώστε να μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει μετεπιβιβάσεις (χωρίς να περιμένει 45' το δεύτερο λεωφορείο) σίγουρα θα βοηθήσει ώστε τα χρήματα που επενδύονται στον τομέα αυτό να έχουν τουλάχιστον ένα θετικό αποτέλεσμα στις ζωές μας γιατί, κακά τα ψέματα, χωρίς ΜΜΜ οι πόλεις της Κύπρου σε πολύ λίγα χρόνια δε θα είναι βιώσιμες.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Εγώ πάντως δεν πιστεύω να έχουν πολύ μέλλον τα ΜΜΜ στην Κύπρο. Έχει καθυστερήσει δεκαετίες το όλο εγχείρημα και ο κόσμος απλά έχει μάθει να κάνει τα πάντα με το αυτοκίνητό του. Άσε που κάθε οικογένεια έχει 2-3 αυτοκίνητα... Σιγά μην πάρεις λεοφωρείο όταν έξω από το σπίτι σου έχεις παρκαρισμένη την BMW. Μόνο οικονομικοί μετανάστες, τουρίστες, άντε και κανένας φοιτητής ή στρατιώτης θα καταδέχεται να μπει σε λεωφορείο...

Related Posts with Thumbnails